Tässäpä hajanaista pohdintaa liittyen mm. noihin henkilökohtaisiin oppimisympäristöihin (PLE). Pohdintojeni takana on artikkeli, jossa oppimisesta ja henkilökohtaisista mieltymyksistä  kirjoitetaan "insinöörimaailmasta käsin". Linkki: http://www.engineeringchallenges.org/Default.aspx?id=9127.

Artikkelin ja PLE oppimiskeskustelun kautta itselläni herää monia kysymyksiä. Miten tuota henkilökohtaisuuden huomioimista tuetaan oppimisen ohjauksen keinoin vai onko kysymys pelkästään ICT teknologian hyödyntämisestä täysin itseohjautuvassa opiskelutapahtumassa ja -prosessissa? Millaisissa asioissa tarvitaan opetusta ja ohjausta tai vaikka opetuksen "tuunattuja muotoja" valmennusta ja mentorointia?

Esim. itse koen, että verkko-opetukseen liittyvien asioiden opiskelussa ja taitojen oppimisessa en tarvitse institutionalisoitua opimisympäristöä. Haen oman mieltymykseni mukaan tietoa kirjoista ja netistä, saan virikkeitä ja vinkkejä (usein kyllä päätä sekoittaviakin ja voimakasta suodatusta vaativia) kollegoilta ja muulta verkko-opettajayhteisöltä. Kokeilen asioita omassa opetuksessani, projekteissa ja harrastuspohjaltakin (Harrastaminen? Tämä ei työstä - opetustyöstä - puhuttaessa saisi nousta liian suureksi).

Missä sitten muilta saatu tieto ja kokemus on erityisen tärkeää. Omasta mielestäni tarvitsen opetusta ja ohjausta mm: esimerkkejä ja kokemuksia hyvistä käytännöistä sekä teknisiä ja eri välineiden käyttöergonomiaan liittyviä vinkkejä. Näissäkin asioissa "mentorit ja tuutorit" on kuitenkin aika lailla itse löydettävä, etsittävä tai bongattava. Tehokkaan oppimiseni tueksi minun pitääkin pystyä vastaamaan kysymyksiin: mitä, missä, milloin, miten ja kenen tuella oppimiseni ja siinä tarvittavien "tukijärjestelyjen" uskon tapahtuvan tehokkaasti.