Usein olen huomannut, että verkko-opetuksen toteuttaminen on tuonut opiskelijalle aikaan ja paikkaan sitoutumaton opiskelua. Mutta miten toimii opettaja? Onko opettajan työvälineet ja oman työnsä suunnittelu rakennettu joustavaa verkko-opettamista tukevaksi? Minusta verkko-opettajana joustava toiminta vaatii ainakin seuraavien asioiden laittamista kuntoon:

Tietojen ja tiedostojen hallinta tulee olla ajasta ja paikasta vapaata. Eli kaikki verkko-opetuksessa tarvittava materiaali on oltava sellaisessa tietovarastossa, jonne on esteetön pääsy työpaikalta, kotoa tai muualta. Eli käytännössä verkko-opetusmateriaalin tulee olla jollain internetin palvelimella (paras väline on verkko-oppimisympäristö, koska materiaalin jako myös opiskelijalle tapahtuu siellä joustavimmin). Jos opettajalla ei ole käytössä kannettavaa tietokonetta, ei mitään materiaalia kannata tallentaa missään tapauksessa koneen kovalevylle tai voimakkaasti suojattuun oppilaitoksen lähiverkkoon.

Kotitietokone ja laajakaistayhteys ovat itsestään selvyyksi. Ei voi olla niin, että opettaja istuu aina työhuoneessaan ja työpaikalla, samalla kun opiskelija voi valita opiskelupaikkansa.

Opiskelijan ohjauskulttuurin selkeyttäminen. Opiskelijat eivät ole aina oppimisen tai opettamisen käytössä. Tämä ei ole myöskään opettajan mahdollisuus, vaikka hän kuinka näin haluaisikin. Tämä ei ole myöskään edes kohtuullista opettajan järkevän tehtävien ja työajan hallinnan näkökulmasta. Oleellista kuitenkin lienee, että opiskelijalla on tieto miten, missä ja koska opiskelija saa ohjausta. Jos ohjaus tapahtuu oppimisympäristössä tai sähköpostia hyödyntäen, on kohtuullista esim. vastata opiskelijalle, jos siirtää ohjeiden tai vastausten antamista työruuhkan takia kovin pitkälle ohjauksen tarpeen ilmaantumisesta. Itse pyrin nopeaan vastaamiseen opiskelijan sähköpostiviestiin, koska minua saa erittäin huonosti kiinni työhuoneelta. Kiireisissä ohjaus tai neuvonta-asioissa taas pyydän ja ohjeista esim. verkkokurssilla opiskelijaa ottamaan yhteyttä virkakännykkääni (virkakännykkä tarkoitaa siis 8-16 välisenä aikana). Myös etukäteen sovitut tapaamisajat oppilaitoksella tai puhelinaikana ovat opiskelijalle hyödyllisempiä kuin hätäiset, usein ehkä nopeastikin harkitut ohjeet ja neuvot oppilaitoksen käytävillä tai jopa ruokajonossa.

Mobiili tietokone. Oman työaikani hallinassa ja ajankäytön joustavuudessa ensiarvoisen tärkeässä asemassa on kannettava tietokone. Kannettavan koneen ja Turun SparkNet verkon kautta olen monta kertaa esim. myöhästyneenä kokoukseen tulevia odottaessa tai kahden työpaikan toimipisteen siirtymisen väliin sattuneena luppoaikana saanut hoidettu monia asioita (esim. noita sähköposteja).

Valitse työntekopaikkasi huolella. Itse teen henkilökohtaisen työni tuottavuuden takia lähes kaiken yksilöllistä keskittymistä vaativan työn etätyönä. Sen sijaan lähiopetus, kokoukset, koulutukset ja suojatun yhteyden verkkopalvelujen käyttö hoidetaan työpaikalla. En tiedä johtuuko juuri tästä vai mistä, mutta ehdin yleensä täsmällisesti tapaamisiin ja minulla ei ole yleensä taipumus ajatua tilanteeseen, jossa joudun tekemään kahta asiaa päällekäin. Mikä parasta olen viimeisen lukuvuoden aikana saanut työpäiväni pituudeksi riittämään yleisesti 8 tuntia ja yleensä vielä 8-16 välille. Suosittelen kokeilemaan edellisiä vinkkejä.