Tuossa aikaisemmin pohdin siirtymän vaikeutta perinteisestä luokka-opettajasta verkko-opettajaksi. Itselleni kirkastui omassa työyhteisössä kuuluneen verkko-opetus ja -opiskelupalautteen ja kritiikinkin (oli mm. annettu lisää tehtäviä opiskeluprosessin aikana ja aikataulut epäselvästi määriteltyjä) kautta asia vielä tarkemmin.

Kysymyshän on tuotteistamisesta. Verkko-opiskelulta odotetaan tuotteistamista aivan eri tavalla kuin lähiopetukselta, jossa opettajapersoonallisuudella ja tilannehallinnalla on suuri merkitys. Kun asia viedään opiskelijakeskeiseksi oppimisprosessiksi, tilanne muuttuu. Opiskelijat tarvitsevat selvät nuotit aikaan ja paikkaan sitomaton opiskeluaan varten. Erityisesti tämä koskee tietysti oppimateriaalin sisältöä ja käytettävyyttä verkossa, mutta myös yleistä ohjausjärjestelmää ja aikataulullisia puitteita. Tuotteistaminen ei ole kuitenkaan samalla tavalla mahdollista toteuttaa verkkokeskusteluissa ja muussa vuorovaikutuksessa, mutta aikataulujen määrittely ja opettajan roolin selväksi tekeminen vuorovaikutusprosessissa on myös osa tämän "vuorovaikutusmaailmankin" tuotteistamista.