Tuo vaellus verkko-opettajien "Mekkaan" - Hämeenlinnan ITK2008 tapahtumaan - tuli sitten tehtyä viidennen kerran 17-18.4.2008. Aina kun "uskovaiset" kokoontuvat, tarttuu siinä oman uskonvahvistuksen lisäksi vääjäämättä jotain vähemmän tärkeää tai jopa erittäinkin tärkeää asiaakin "takkiin".

Mietin palattuani mitä opein ja missä uskoni vahvistui? Teemoina nostan esiin kolme: 1) Mobiilioppiminen on valmista käyttöön, 2) Virtuaalimaailmassa oppiminen kiihottaa ihmisten mielen, mutta sillä saattaa olla ihan oikeat mahdollisuutensakin! ja 3)  "Älä odota "Guruja" vaan päätä itse mitä on verkko-oppimisen ja opetuksen hyötykäyttö".

Mobiilioppiminen on valmista käyttöön! Oppimisympäristöjen kehittäjät, mm. Optiman Discendum ja Moodle yhteisö ovat jo kehittäneet (Discendum) tai kehittämässä omat mobiilioppimista tukevat työkalunsa oppimisympäristöihinsä. Mobiililaitteita, tekstiviestejä ja gprs yhteyttä on pilotoitu ja otettu tuotantokäyttöönkin toisen asteen näyttötutkintojen ja ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan harjoittelun ohjauksen yhteydessä. Opiskelijoiden ja opettajien kokemukset ovat olleet rohkaisevia ja esim. kännykän tietoliikennekustannukset on saatu puristettua hyvin pieniksi. Omana johtopäätöksenä sanoisin, että nykynuoriso olisi hyvin valmis mobiililaitteella tapahtuvaan online (tai melkein mm. tekstarilla) oppimispäiväkirjan päivittämiseen. Lisäksi omaan puhelimeen saatu "herätekysymys" saattaisi nimenomaan aktivoida opiskelijan havintoja tai jopa suunnata tekemistä oppimistavoitteiden suuntaan. Lisäksi esim. edustamallani sosiaali- ja terveysalalla työelämässä tietotekniikkaa pyritään nyt ja tulevaisuudessa hyödyntämään niin, että tietojen tallentaminen esim. suoraan tilanteessa tai tilanteesta on mahdollista. Kyllä minua itseäni viehättäisi ajatus että voisin lukea esim. opiskelijan oppimispäiväkirjamuistiinpanoja vaihtoehtoisesti oppimisympäristöstä tai joskus online kännykästäni. Tuo online tai sanoisinko "päivässä" tietoisuus opiskelijan kuulumisista avaisi myös täsmäohjaukseen merkittäviä mahdollisuuksia.

Virtuaalimaailmassa oppiminen kiihottaa ihmisten mielen, mutta sillä saattaa olla ihan oikeat mahdollisuutensakin! Tuo virtuaalimaailma, josta minulla ei ole käytännön kokemuksia, on noussut tajuntaani muutamien viikkojen aikana. Turun Sanomien artikkelin herättämän uteliaisuuteni sai polttoainetta ja faktaa ympärilleen kuunnellessani Kimi Holmbergin esitystä Second Lifesta ja sen kaltaisten välineiden mahdollisista opetuksen käyttötarkoituksista ja -mahdollisuuksista. Holbergin esityksen kautta tajusin kuinka huonosti esim. itse vielä hyödynnän visuaalisen median mahdollisuuksia. Meillä on jo nyt käytössä karttapalvelut, joihin voisimme lisätä kuvia, tekstejä ja linkkejä. Oman oppilaitoksen oppimisympäristö mahdollistaa kuviin upotettujen linkkien ja tekstien käytön. Video, kuva, teksti ja karttapalvelut voisivat esim. olla esim. yhteiskunnallisten palvelujärjestelmien opetuksessa erittäin motivoiva ja innostavakin oppimisen suola. Eli hyppäys tekstipohjaisuudesta visuaalisen ja tekstuaalisen yhdistämiseen on kaikkien ulottuvilla, mutta jostain syystä helpon tien valinta ei tule aina mieleen. Omalla kohdallani uskon, että tuon edellä mainitun sanoisinko LVW - "Lisy (Light and Easy") Virtual World" kehittely omaan opetukseen tullee olemaan yksi lukuvuoden 2008-2009 mielenkiintoisista puuhista. 

No sitten takaisin vielä tuohon SL maailmaan. Holmbergin esitys ja erään verkko-opettaja ystäväni kokemukset Second Life maailmassa seikkailemisesta saivat minut vakuuttumaan tälläisten "vuonna 2008 oikeiden" virtuaalimaailmoidenkin käyttökelpoisuudesta. Esim. useiden käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteellisten teemojen ja osaamisen yhteydessä ei ole mahdollista tehdä tai aikaansaada laboratorio-oppimista tai laboratorio-olosuhteita. Sen sijaan avattarien ja virtuaalisten lähiöiden ja lähiökotien kehittelyn kautta voitaisiin saada oppimisympäristöjä mm. poliisin, sosiaalityöntekijän tai perhetyöntekijän työn opiskeluun. Vau. ITK2008 paper: SecondLife:sta ja FaceBook:sta.

 "Älä odota "Guruja" vaan päätä itse mitä on verkko-oppimisen ja opetuksen hyötykäyttö". Tähän asiaan sain vahvistusta myös näiltä ITK päiviltä. Takkiin tarttuua paljon. Paljon on puhujia samoista asiasta ja eri näkökulmista. Miten sovellat tietoa ja oppia omassa oppilaitoksessasi, omassa aineessasi, omanlaisilla opiskelijoillasi ja omassa oppimisympäristössä ja teknisessä maailmassasi vastaukset on löydettävä itse uskaltamalla kokeilla aivan jotain uutta tai muilta kuultua ja lainattua.

Tähän pysähdyin ihan konkreettisesti mm. kuunnellessani toisen turkulaisen verkko-opettajan alustusta aiheesta Adobe Connect Pron käytöstä. Satun esityksen lopuksi visualisoima leikkimielinen idea oli  käyttää neuvottelujärjestelmän webcameramahdollisuutta meikkipeilinä :). Verkko-opettajan mielestä alustajan rohkeudesta kertoi tämänkaltainen tarttuminen kokemukseni mukaan naisille erittäin pyhään toimitukseen. ITK2008 paper: 10 Tapaa käyttää verkkoneuvottelua.

Muuta ITK2008 päiviltä: Teemaseminaarit  Foorumit   ITK Blogit