Osallistuin tässä juuri äsken opiskelijoiden verkkokeskusteluun palautteen antajana. Verkkokeskustelussa opiskelijat hakivat tietoa ja alustivat/opettivat toisilleen asioita, jotka opettaja oli tässä kohtaa määritellyt keskeisiksi ja selvittämisen arvoisiksi. Opiskelijoiden piti myös kommentoida tai tarkentaa yhden opiskelijan alustusta.

Opiskelijavastaukset olivat lähes poikkeuksetta oikein hyviä. Monen vastauksen kohdalla minulla oli mahdollisuus esim. nousseiden pohdintojen ja mietteiden kautta ohjata oman kokemukseni ja tietojeni kautta opiskelijoita lisätietojen pariin esim. suoraan verkko-oppimisympäristön keskusteluviestiin lisätyn linkin kautta. Toisaalta saatoin myös korjata tai täsmentää ja välillä vähän jäsentääkin asioita.

Kaikki tälläinen ison porukan keskuudessa kaikkien tasapuoliseen osallistumiseen perustuva keskustelu ei ole koskaan lähiopetuksessa mahdollista (jos joku toisin väittää, kutsun hänet lähiopetustunnilleni antamaan näytteen siitä!). Lähiopetuksessa ratkaisee nopeus ja ryhmän roolit, miten ja kuka lyhyessä tuokiossa asiansa ehtii ja saa esitettyä. Yleensä toiset ovat myös nopeampia asioiden suhteen, saattaapi myös eri lähiopetustilanteeseen osallistuvien vireytilassakin olla variaatiota.

En nyt väitä etteikö edellä mainittuja tilanne- ja ryhmädynamiikkaan liityviä asioita olisi ollenkaan läsnä verkko-oppimisessa. Näen kuitenkin, että aikaan ja paikkaan sitoutumaton ajatuksenjuoksu ja ryhmädynaamisille ilmiöille immuunimpi toimintaympäristö ja non-verbaalisen vuorovaikutuksen niukkuus antavat siksi myös aivan uusia mahdollisuuksia oppimiselle ja ohjaamiselle verkko-opiskelussa.