Tietotekniikka on taloudellisessa mielessä tuotannontekijä siinä missä minä opettajanakin. Minä ja tietotekniikka teemme yhtestyötä kustannustehokkaan ja laadukkaan oppimisen edistämiseksi. Tätä varten tietotekniikkaa on kouluun hankittu.

Joskus kolleegat sanovat, että eivät ehdi opiskella tietotekniikkaa, koska on kiire. Opettajalla on kiire, koska vaaditun työtuloksen tuottaminen on laskettu syntyvän ihmistyön ja tietotekniikan hyödyntämisen kautta. Eli jos emme ehdi opiskelemaan tietotekniikan hyödyntämistä työssämme, meillä on kiire ja takuuvarmasti vielä kovempi kiire tulevina viikkoina, kuukausina ja vuosina. Tämä on taloustieteellinen ja teknologiseen kehitykseen liittyvä tosiasia, jota en voi kiertää.

Siksi itse opiskelen lähes joka päivä tietotekniikan käyttöä työn kehittämiksessä, opetuksessa, tiimityössä ja oman opetusalan (sosiaaliala) substanssinkin näkökulmasta. En minä mitään (toivottavasti joskus!) ohjelmoinnista ymmärrä, mutta väitän ymmärtäväni aika paljon miten tietotekniikkaa ja sen suomia erilaisia vaihtoehtoja voi hyödyntää esim. kiireen hallinnassa.

Kun olen opiskellut tuota tietotekniikan hyödyntämistä, olen huomannut, että olen saanut rationalisoitua ihan hirveän määrän kaikenlaista sälää työstäni (mm. kävelyä, kopiokoneenkäyttöä, turhaa opiskelijatapaamista (tarkoitan tässä kohtaa molempien näkökulmasta kustannus-hyöty suhteeltaan heikkoa palaveeraamista), kirjekuorien täyttöä, avaamista, siirtelyä, postilaatikolle menoa, käytävillä juoksia, paperien ja oppimateriaalien kuljettelua, niiden sijaintien miettimistä, kokousten sopimista ja sovittelua, erillistä palautelomakerumpaa, arkistointia, jne). Tässä vain muutamia tajunnanviralla aivoista sormiin tuotettua "hyötyä". 

Eli olen vakuuttunut, että kiireelle työssä voi aivan varmasti tehdä jotakin. Kun kuulen sanat minulla on aina kiire, herää mielessäni seuraavanlaisia - ehkä tässä aikalailla provosoivastikin esitettyjä kysymyksiä:

  • Onko kiireestä puhuja martyyri vai hyvä työntekijä?
  • Tekeekö kiireestä puhuja kiireelleen muutakin kuin puhuu siitä?
  • Onko puhujalla kiire, koska hän tekee "vääriä asioita"?
  • Onko puhujalla kiire, koska hän tekee asioita väärin?
  • Onko puhujalla aikaa kehittää osaamistaan ja kiireen hallintaa?
  • Miten puhujan esimies tukee puhujan kiireen hallintaa? Vai onko esimieskin "kiireenpuhuja"?
  • Pitäisikö puhujan tehdä muita tehtäviä?
  • Mikä on kiireisen oikea tuntipalkka? (Kuukauspalkka jaettuna oikeasti tehdyillä ja seuratuilla työtunneilla)?
  • Mitä kuuluu kiireisen perheelle?
  • Mitä kuuluu kiireisen terveydelle ja sydämelle?

Onko minulla sitten kiire? Kyllä minullakin on kiirettä. Kiireeni ei ole kuitenkaan kohdallani enää mikään krooninen tila? Teen jokapäivä töitä kiireen hallitsemiseksi hakemalla vastauksia mm. edellisiin kysymyksiin. Olen kokenut myös monia kiireen tuomia ongelmia, joten tiedän mistä puhun.

Voin rehellisesti ja hyvällä omalla tunnolla sanoa, että kiireeni on paljon paremmin hallinnassa kuin 5-10 vuotta sitten ja koen saavani suhteessa ajankäyttöön paljon enemmän aikaiseksi.

Hyvää kesää meille kaikille - kiireiden keskelle.