En tiedä onko tällä asialla mitään yhteyttä verkko-opetuksen ja pedagogiikan kanssa, mutta kerronpa kuitenkin.

Suomen tietotoimisto kertoi uutisissaan 11.9.2008, että Ruotsin puolustusvoimat on päättänyt uusia puolustusstrategiaansa Georgian ja Venäjän välisen sodan kokemuksen perusteella. Uutinen kertoi vertailukohtana seuraavaa. Kriisitilanteessa Ruotsin armeijan 10 000 hengen liikekannallepano kestää nykyisellään noin yhden vuoden. Samassa tilanteessa Suomen kohdalla 350 000 asevelvollisen liikekannallepano pystytään tekemään yhdessä viikossa?.

Vaikka toimittajan puheessa tai omassa kuulossani olisi ollut Ruotsin kohdalla yksi nolla liian vähän, on kuvattu ero järkyttävän suuri! Voiko organisaatioiden joustavuudessa ja reagointikyvyssä vuonna 2008 olla samalla toimialalla todellakin näin suuria eroja.

Mitenköhän asia mahtaa olla korkeakoulumaailmassa: yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa? Miten esim. erilaiset pedagogiset maailmat - perinteiseen luokkaopetukseen, monimuoto-opetukseen, projektioppimiseen tai verkko-opetukseen vannovat mallit - pystyvät reagoimaan opetussuunnitelman muuttumiseen tai opetuksen toteuttamisen asiakaspalautteeseen. En tiedä? Mutta kyllä kyseinen uutinen pisti raksuttamaan!