Verkko-opettaja otti vuoden 2009 alusta käyttöön työajan seurantakäytännön. Luottamus- ja esimiehet eivät tätä ole vaatineet, vaikka työajan hallinta työhyvinvoinnin lähteenä pitäisi olla yksi johtamisen funktioista. No, tänään puhutaan tuosta itsensä johtamisesta. Tämä on nyt ilmeisesti juuri sitä.

Eli seuraan työaikani käyttöä 15 minuutin  tarkkuudella (0,25; 0,50; 0,75 ja 1). Seuraan erilaisia tehtäviä, jotka työsuunnitelmaani on vuodeksi 2009 kirjattu. Seuraan myös teenkö asioita, joista ei minulle makseta.

Aionkin kirjoitella verkko-opettaja blogissani kiireen anatomiasta omalla kohdallani 1) Kiiretilanteestani, 2) Kiireen tasosta ja syistä sekä 3) Ajatuksia ja välineitä miten tuota kiirettä saisi hallintaan. Aloitanpan tästä.

Kiiretilanteeni

  • Vuoden 2009 työsuunnitelmani mukaan minulla ei pitäisi olla nyt kiire. Opetusta on juuri nyt suhteellisen vähän. Olen mukana projekteissa, mutta nekin ovat vasta alkamassa. Niidenkään suhteen ei pitäisi olla kovin kiireisiä viikkoja.

Kiireen tasosta ja syistä

  • Olen saanut pidettyä työviikot n. 40t/viikko tahdissa, eli työtuntien suhteen ei ongelmia.
  • Minua on työllistänyt hyvin paljon esim. joulukuun tentit, tehtävät, opintojaksopalautteet, projektin loppuraportointi 23%
  • Joka kymmenes tunti  (11%) on mennyt sähköpostin hallintaan, joka ei kohdistu erityisesti asioihin jotka ovat ydintehtäväiä tai selkeästi resurssoitua
  • Eli 1/3 työajastani on mennyt johonkin muuhun kuin vuoden 2009 kannalta keskeisiin tehtäviin

Ajatuksia ja välineitä miten tuota kiirettä saisi hallintaan

  • Viikkojen 3-5 aikana työaika on pysynyt hallinnassa
  • Opettajan työhön arviointiin liittyvää työtä, joka väkisinkin siirtyy seuraavaan työvuoteen, ellei opettaja uhraa vuodenvaihteen lomaviikkojaan (2 viikkoa) työnteolle. Tätä minun ei tarvinnut ainakaan vuoden 2008-2009 vaihteessa tehdä. Toisaalta tämä ilmiö ei ole ongelma, koska myös vuoden 2009 puolelle resurssoitua työtä tehdään tammikuun 2010 alussa
  • Tuon toissijaisen sähköpostin lukemiseen ja käsittelyyn liittyvä aika on suhteellisen suuri. Olen kuitenkin pyrkinyt keskittämään sähköpostin lukemisen yhteen kertaan päivässä (joskus kaksikin) ja käsittelemään kaikki mahdolliset tehtävät ryppäässä

Mielenkiintoisia havaintoja jotka kannustavat minua jatkamaan seurantaa. Eikä tuo seuranta itse asiassa kovin paljoa aikaa vie. 5 minuuttia päivässä.