Artikkeli Sometu Blogistani:
http://www.sometu.fi/profiles/blogs/opettajan-tiedon-jakaminen?xg_source=activity
-------------------

Jokainen itseään kunnioittava pedagogi tietää, että opettaja ei ole enää (tai ei ainakaan saa olla) tiedon jakaja tai kaataja sivistymättömien, tietämättömien ja/tai osaamattomien päähän :-) Ok. Maailma on toinen kuin 50 vuotta sitten. On Internet, Mobiili, iPad ja sähköiset kirjat. Eli olkaamme kutenkin armollisia myös noita aikaisempia opettajasukupolvia kohtaa.

 Kuitenkin jakaminenhan on edelleen pop. Olympialaisissa Turusta lähtenyt ylpeydenaihe (siis täältä) Mikko Koivu jakelee jääkiekkokentällä syöttöjä kavereille, jotka tekevät lopulta sen maalin. Syötöt voivat toki olla joskus myös sokkosyöttöjä, jolloin vastaanottaja ei ole niin tarkasti tunnistettuna. Saattaapa tuo syöttö mennä myös vastustajallekin ja sitä kautta omaan nilkkaan. Yrittänyttä ei laiteta, sanoo sananlaskukin.

 Ihan sama ilmiöhän on kyseessä sosiaalisessa mediassa. Jos minulla on hyvä syöttöpaikka (eli löydän jotain kiinnostavaa), miksen jakelisi tietoa eteenpäin maalipaikassa olevalle tai oleville (niille, jotka ihan oikeasti löytävät välineelle, tiedolle, julkaisulle, jne operationaalisen tason käyttöä). Eli syöttö ja goaaaaal :-) Yksinkertaista. Taas löysin lätkäkentältä elämää suurempia totuuksia.

Vielä jakamisesta. Tänään päätin, että luovun taas uudesta paremmasta lehtileikkeiden jäsentämisen logiikasta. Mitä hittoa minä niille lehtileikeillä teen. Vähintään 90 % niistä on minun kannalta aika toisarvoisia. Sen sijaan osalla niistä on merkittävää mm. esimerkkiarvoa käytännön maailmasta ja ilmiöistä omille opiskelijoilleni. Eli otinkin juuri aamulla digikameran esiin, otin ensimmäiset lehtileikekuvani ja ajatuksissani juuri kupruilee erilaisia tapoja ja välineitä niiden monipuoliseen hyödyntämiseen.
Katellaan :-) :-)