Olen verkko-opettajan urallani saanut eniten hyötyä ja innostusta verkko-opettajuuteen omista opiskelukokemuksistani. Haluan itse joustavia ja tehokkaita opiskelutapoja. Niin varmaan kaikki muutkin.

Eilen tutustuin käytännössä Kuopion yliopiston opiskelijana ja opiskelijoille tallennettuun verkkoluentoon. Verkkoluennothan ovat jo useassa kolulutusorganisaatiossa arkipäivää, mutta eivät ole olleet omassa oppilatoksessani, minun opetuksessani tai opiskelussanin.

Hurmaannuin verkkoluennosta mahdollisuutena heti aloittaessani opiskeluohjelmaani kuuluvan verkkokurssin Kuopion yliopiston Moodle oppimisympäristössä. Kerrankin minun olisi mahdollista olla myös verkko-opiskelumaailmassa tiedon vastaanottaja (tiedon vastaanottaja tai kaataja! Tälläinenkin tarve ihmisellä ja yksittäisellä opiskelijalla on - anteeksi vaan te kaikkein fanaattisimmat itseohjautuvuuden fundamentalistit).

No opiskeluun. Päätin heti videoklipin havaittuani, että heti kun työpäiväni kiireet päättyvät ja olen puuhannut muita arkeen liittyviä asioita, varaisin allakasta aikaa luennon katsomiseen. Ajankohdaksi alkuviikolla 39 allakkaani ilmestyi torstai 27.9 klo 22-23.

Kun ilta ehti eilen tuohon kymppiuutisten kohtaa, päätin flunssaisen oloni ja muutenkin jo riittävän työpöytäistumisen jälkeen pistää pitkälleni sänkyy, nostaa ultrakevyn salkkumikroni (vastaa kirjaa rinnuksilla) rinnuksille syliini, laittaa kuulokkeet päälle ja painua virtuaalisesti Kuopion yliopiston luentosaliin (jossa totta vie en ole vielä oikeasti varsinaisella luennolla istunutkaan) kuuntelemaan johtajuuden luentoa.

Video toimi pienestä videoikkunasta teknisesti täydellisesti. Powerpoint esityksen jouduin avaamaan uuteen ikkunaan, mutta sillä ei ollut opiskelutilanteen näkökulmasta mitään merkitystä. Luennoitsija oli selkeä, harmaata taustaa vasten puhuva asiantuntija. Luennon kesto oli yhteensä 1.10 tuntia.

Mitä opin ja mitä olivat kokemukseni PLUSSAT
- opiskelutilanne oli opiskelijalähtöinen
- tein sen sängyssä, wlan yhteyttä hyödyntäen, eli paikkaan sitomatonta
- tein sen illalla ennen nukkumaanmenoa, eli aikaan sitomatta
- oppimistilanne jousti - pause päälle ja vessassa ja jääkaapilla käynti onnistui
- voi puuhata myös rinnalla jotain, ilman että se häiritsisi luennoitsijaa
- Powerpoint esityksen lukeminen sitoutuu nyt myös luennoitsijan persoonaan

Mitä mietin tai miinuksi
- mitään miinuksia - teknisiä tai toiminnallisia/pedagogisia en asiasta löytänyt

Jään odottamaan ja suunnittelemaan uusia Kuopion luentosaliin astumisiani. Uskon myös palaavani asiaan vielä täälläkin. Eilinen ilta oli itselleni suuri elämys myös opettajana ja pedagogina.