Olen jo aikaisemminkin puhunut uusista opiskelijasukupolvista, jotka ovat jo korkeakoulujemme ovella ja jotka haastavat sekä verkkopedagogit että vanhat luokka-opettaja nyt ja tulevina vuosina. Yritänkin tässä oman kokemukseni perusteella erotella miten nämä 1990-luvun vaihteen opiskelijat eroavat erityisesti meistä 1960- ja 1970-luvulla syntyneistä ja 1970-ja 1990-luvilla koulujansa käyneistä.

Tässäpä jotain havaintojani lähes 20 vuoden opettajakokemuksen, opettajatuutorina jatkuvasti työskentelevänä sekä kahden tuon sukupolven nuoren vanhempana. Käytän tässä yhteydessä C-Generationiksikin kutsutusta ryhmästä vain yksinkertaista lyhennettä C

  • C:t ovat koko elämänsä käyttäneet tietokonetta ja internettiä
  • C:t tietävät, että lähes kaikki kerätty ja tutkittu tieto on jossain muodossa saatavissa sähköisessä muodossa (lähdekritiikissä toivomisen varaa).
  • Bencmarking, kopiointi ja toisten hyödyntäminen (joskus varastaminenkin) on arkea
  • C:t käyttävät koko ajan tietokonetta myös läksyjen teon yhteydessä
  • C:t kommunikoivat läksyjä tehdessään toisia, samoin läksyjä tekeviä kavereitaan eri kolkissa kotikaupunkiaan chat työkaluilla kaikesta mahdollisesta, myös opiskeltavista läksyistä (mese, irc) ja kuuntelevat samaan aikaan musiikkia. Tämän kaiken yhtäaikainen tekeminen lienee aika mahdotonta meille suurimmalle osalle "kalkkiksia".
  • C:t pitävät virtuaaliyhteisöjä ihan tasa-arvoisena yhteisönä kaveripiirin, jalkapallojoukkueen tai koululuokan rinnalla
  • C:n kaveripiirit ovat laajempia kuin oman korttelin ja kaupunginosan kaverit, osalla kaveripiiri on kansallinen ja globaali
  • C:t odottavat opettajalta "katu-uskottavuutta", jutut ei saa olla mitään "diipadaapaa" vaan tulkintaa, ymmärtämystä, kokemusta ja osaamista on löydyttävä
  • C:t odottavat koulutukselta tavoitteellisuutta, suunnitelmallisuutta, tehokkuutta ja käytännönläheisyyttä vanhoja sukupolvia enemmän
  • C:t omaavat perusvalmiudet projektiopiskelusta, opintojen valinnaisuudesta ja periodiopiskelusta lukion pohjalta
  • Lisäykset 31.5.2009:
  • C:t omistavat läppärin, mediasoittimen ja mahdollisesti tai vaihtoehtoisesti muuta tietoyhteiskunnan roinaa
  • C:t hallitsevat informaatiota ja tietoa. Esim. C-tytöllä on ipodissa 1000 musiikkikappaletta, joista hän pystyy muodostamaan koska tahansa isänsä maun mukaisen soittolistan. Ja isä parka luulee ja on ihmeissään: tyttärellä ja hänellä on samanlainen musiikkimaku :-)
  • C:t tietävät, että tieto on JOSSAIN tallennettuna. Who Cares? Vanhempi sukupolvi luulee internetinkin olevan omalla koneellaan :-)

Tässäpä jotain, näin 1960-luvulla syntyneen näkökulmasta. Näenköhän oikein?