Vuodet 2000 - 2001 - asioiden harjoittelua ja kehittämiskokemuksia

Vuosituhannen vaihde oli pitkälti henkilökohtaisesti "verkko-opetus maailmasta" opitun soveltamista, kokeilemista ja kehittelyä. Käytin aikaani oppilaitoksen verkkosivuun, oman kotisivuun, Harpan ylläpitoon sekä omien oppimateriaalien rakenteluun ja verkko-opetuksen hyödyntämismahdollisuuksien miettimiseen ja kokeiluun. 

Vuonna 2000-2001 verkko-opettaja sai puuhata monia asioita aikalailla yksin. Muistan eräänkin opintojakson aloituskerran, jossa eräs kollegani esitteli opintojakson toteutusvaihtoehtoisina lähi- tai verkko-opiskelupainotteinen mallit hyvin ei-tasapuolisesti. Hänen puheestaan sai käsityksen, että lähiopetusmalli oli hyvin selkeä ja turvallinen. Verkko-opetusmalli olisi  hänen johdattelunsa mukaan jotenkin epäselvä ja työmäärältään epämääräisempi. Arvaa vaan, oliko verkko-opiskeluinnostusta havaittavissa? Tämä opettaja ei muuten ollut silloin itse edes perehtynyt verkko-opetuksen maailmaan.

Vaikka vielä vuosituhannen vaihteessa tuo kollegani tekemä verkko-opiskelumahdollisuuden (tai mahdottomuuden) esittely hirvittikin, näin jälkikäteen siihen liittyi erittäin keskeinen huoli ja arkinen oivallus. Onko verkko-opiskelu opiskelijoiden heitteille jättöä vai ohjattua toimintaa opettajan johdolla ja hänen ammattitaitoaan hyödyntäen? Entä miten mitoitetaan verkko-opinnot ? Mikä on verkkokurssien tai opetuksen vaatimustaso suhteessa perinteisen luokassa istumiseen tai muuhun tekemiseen perustuvaan opetukseen?

Näistä huolista huolimatta pari mieskollegaani oli saanut minun laillani verkko-opetuskipinän. Toisella heistä oli ollut jo muutaman vuoden ajan mm. videoneuvottelutekniikkaan perustuvia kansainvälisiä opetusyhteystyökokeiluita ja projektin verkkosivu. Toinen keskittyi omaan verkko-oppimateriaalin tuottamiseen ja kehittämiseen. Itse oli alkanut pikkuhiljaa ottaa omaan esimiesasemaanikin liittyen myös eräänlaista "verkko-opetuksen matkasaarnaajan roolia." Näin jälkikäteen muistellen minusta tuntuu, että  vuosituhannen vaihteessa näytti siltä, että ainakin omassa työyhteisössäni miesopettajien oli naisopettajia helpompi ottaa ennakkoluulottomasti verkko-opetuskokeilut "työpöydälleen".

Myös jotain "konkreettista" tapahtui verkko-oppimateriaalirintamallakin. Vuonna 2001 julkaisin toisen opintojaksokohtaisen verkko-oppimateriaalini (4 ov).

Vuosi 2002

Takaisin verkko-opettaja - 10 v etusivulle